Gajda, Krzysztof (2013):
Nowe wyd. (popr. i poszerz.).
Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Jacek Kaczmarski już na początku artystycznej drogi znalazł podatny grunt dla swych ideowych wyborów w politycznym fermencie przełomu lat 70. i 80. Jako autor Murów czy Obławy już w bardzo młodym wieku został obwołany bardem opozycji. Fakt, że wprowadzenie stanu wojennego w 1981 roku zastało go za granicą, przyczynił się do podjęcia decyzji o pozostaniu na emigracji. Powstałe wówczas utwory, zdecydowanie przewyższające poziomem artystycznym dokonania innych twórców czasu stanu wojennego, rozpowszechniane w kraju w formie drugoobiegowych wydawnictw, utrwaliły mit poety jako barda pokolenia.
Piosenki Jacka Kaczmarskiego stanowią znakomite połączenie słów i muzyki. Pozwalają w nowym świetle ukazać dawne teksty literackie, dzieła malarskie, czy wydarzenia z historii Polski i Europy. Krzysztof Gajda interpretuje i opisuje ten dorobek na wiele sposobów, pokazując rozmaite drogi docierania do sensów. To lektura obowiązkowa dla wszystkich, których bliska jest piosenka literacka, poetycka, w której liczy się dobrze napisany tekst.
Zapraszamy w literacką podróż po twórczości Jacka Kaczmarskiego.
- nota wydawnicza: Wydawnictwo Poznańskie, 2013.
SPIS TREŚCI:
Jacek Kaczmarski w świecie tekstów.
Nowe wyd. (popr. i poszerz.).
Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Jacek Kaczmarski już na początku artystycznej drogi znalazł podatny grunt dla swych ideowych wyborów w politycznym fermencie przełomu lat 70. i 80. Jako autor Murów czy Obławy już w bardzo młodym wieku został obwołany bardem opozycji. Fakt, że wprowadzenie stanu wojennego w 1981 roku zastało go za granicą, przyczynił się do podjęcia decyzji o pozostaniu na emigracji. Powstałe wówczas utwory, zdecydowanie przewyższające poziomem artystycznym dokonania innych twórców czasu stanu wojennego, rozpowszechniane w kraju w formie drugoobiegowych wydawnictw, utrwaliły mit poety jako barda pokolenia.
Piosenki Jacka Kaczmarskiego stanowią znakomite połączenie słów i muzyki. Pozwalają w nowym świetle ukazać dawne teksty literackie, dzieła malarskie, czy wydarzenia z historii Polski i Europy. Krzysztof Gajda interpretuje i opisuje ten dorobek na wiele sposobów, pokazując rozmaite drogi docierania do sensów. To lektura obowiązkowa dla wszystkich, których bliska jest piosenka literacka, poetycka, w której liczy się dobrze napisany tekst.
Zapraszamy w literacką podróż po twórczości Jacka Kaczmarskiego.
- nota wydawnicza: Wydawnictwo Poznańskie, 2013.
SPIS TREŚCI:
Wstęp | s. 11 |
I. W ŚWIECIE BARDÓW | |
Bardowie – między Wschodem a Zachodem | s. 23 |
Wysocki | s. 27 |
Brassens | s. 34 |
... i Dylan | s. 39 |
Uwierzcie wróżbitom | s. 46 |
II. MÓW MI TO CO DZIEŃ: ONI GÓRĄ… | |
Oni górą | s. 57 |
Słuszny gniew | s. 62 |
Ocal mnie od pogardy | s. 64 |
III. W KRĘGU ARTYSTYCZNEJ MITOLOGII | |
W okowach mitu | s. 68 |
Powrót barda | s. 72 |
Ucieczki barda | s. 74 |
Pułapki polityki – sztuka i rzeczywistość | s. 78 |
Za pracę, miecz albo trzos | s. 79 |
Idę młody, genialny, ręce łańcuch mi skuł | s. 81 |
Łotr – kto skrył się w Śmiełowie | s. 84 |
Przed gębą nie ma ucieczki | s. 87 |
IV. KANIBALIZM | |
Kanapka z człowiekiem | s. 90 |
Kanapka z artystą | s. 97 |
V. OD DEMITOLOGIZACJI DO „BŁAGANIA O MIT” | |
Metafizyczność w piosence | s. 102 |
Demitologizacja raju | s. 103 |
Człowiek, czyli diabeł i Bóg | s. 114 |
Błaganie o mit | s. 118 |
VI. INSPIRACJE MALARSKIE – PIOTR BRUEGEL STARSZY | |
Syn malarzy | s. 126 |
Piotr Bruegel Starszy | s. 127 |
Przypowieść o ślepcach | s. 130 |
Pejzaż z szubienicą | s. 133 |
Wojna postu z karnawałem | s. 139 |
Pejzaż zimowy | s. 144 |
Przepowiednia Jana Chrzciciela | s. 150 |
Upadek Ikara | s. 154 |
Malarskość w sieci interakcyjnych powiązań | s. 157 |
VII. MIĘDZY POEZJĄ ŚPIEWANĄ A PIOSENKĄ LITERACKĄ | |
Poezja śpiewana: Norwid „tekściarzem” Niemena i Maleńczuka | s. 165 |
Czyja ta „piosenka”? | s. 178 |
Herbert „tekściarzem” Gintrowskiego | s. 179 |
Piosenka literacka | s. 185 |
Odnosimy się do Norwida | s. 186 |
Zbigniewowi Herbertowi | s. 195 |
VIII. SARMATIA CZYLI WEDŁUG GOMBROWICZA NARODU OBRAŻANIE | |
Kosmopolak | s. 202 |
Polski – antypolski | s. 204 |
Forma | s. 208 |
Ojczyzna | s. 212 |
Demitologizacja | s. 214 |
IX. JĘZYK POETYCKI PIOSENEK JACKA KACZMARSKIEGO | |
Uwagi ogólne | s. 219 |
Między tytułem a gatunkiem | s. 224 |
Organizacja brzmieniowa | s. 237 |
Komplikacje fonetyczne | s. 237 |
Powtórzenia | s. 248 |
Rymy | s. 263 |
Graficzne kształtowanie tekstu | s. 271 |
Ostatni dzwonek – wobec koniunktur | s. 277 |
Warstwa semantyczna | s. 279 |
X. PIOSENKI W TEATRZE, CZYLI GALERIA | |
W teatrze | s. 283 |
Konstelacja | s. 286 |
Sceniczna koncepcja | s. 287 |
Dialogowość | s. 290 |
Głos z zaświatów | s. 291 |
WYWIADY | |
Spotkanie ze studentami UAM | s. 293 |
Zaśpiewaj Mury, bo na to czekają | s. 322 |
SUPLEMENT: Piosenki Jacka Kaczmarskiego – uporządkowanie według chronologii | s. 345 |
Bibliografia | s. 381 |
Nota bibliograficzna | s. 388 |
Indeks | s. 389 |