Gajda, Krzysztof (2013):

Jacek Kaczmarski w świecie tekstów.


Nowe wyd. (popr. i poszerz.).
Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.




Jacek Kaczmarski już na początku artystycznej drogi znalazł podatny grunt dla swych ideowych wyborów w politycznym fermencie przełomu lat 70. i 80. Jako autor Murów czy Obławy już w bardzo młodym wieku został obwołany bardem opozycji. Fakt, że wprowadzenie stanu wojennego w 1981 roku zastało go za granicą, przyczynił się do podjęcia decyzji o pozostaniu na emigracji. Powstałe wówczas utwory, zdecydowanie przewyższające poziomem artystycznym dokonania innych twórców czasu stanu wojennego, rozpowszechniane w kraju w formie drugoobiegowych wydawnictw, utrwaliły mit poety jako barda pokolenia.

Piosenki Jacka Kaczmarskiego stanowią znakomite połączenie słów i muzyki. Pozwalają w nowym świetle ukazać dawne teksty literackie, dzieła malarskie, czy wydarzenia z historii Polski i Europy. Krzysztof Gajda interpretuje i opisuje ten dorobek na wiele sposobów, pokazując rozmaite drogi docierania do sensów. To lektura obowiązkowa dla wszystkich, których bliska jest piosenka literacka, poetycka, w której liczy się dobrze napisany tekst.
Zapraszamy w literacką podróż po twórczości Jacka Kaczmarskiego.

- nota wydawnicza: Wydawnictwo Poznańskie, 2013.



SPIS TREŚCI:

Wstęp s. 11
I. W ŚWIECIE BARDÓW  
Bardowie – między Wschodem a Zachodem s. 23
Wysocki s. 27
Brassens s. 34
... i Dylan s. 39
Uwierzcie wróżbitom s. 46
II. MÓW MI TO CO DZIEŃ: ONI GÓRĄ…  
Oni górą s. 57
Słuszny gniew s. 62
Ocal mnie od pogardy s. 64
III. W KRĘGU ARTYSTYCZNEJ MITOLOGII  
W okowach mitu s. 68
Powrót barda s. 72
Ucieczki barda s. 74
Pułapki polityki – sztuka i rzeczywistość s. 78
     Za pracę, miecz albo trzos s. 79
     Idę młody, genialny, ręce łańcuch mi skuł s. 81
     Łotr – kto skrył się w Śmiełowie s. 84
     Przed gębą nie ma ucieczki s. 87
IV. KANIBALIZM  
Kanapka z człowiekiem s. 90
Kanapka z artystą s. 97
V. OD DEMITOLOGIZACJI DO „BŁAGANIA O MIT”  
Metafizyczność w piosence s. 102
Demitologizacja raju s. 103
Człowiek, czyli diabeł i Bóg s. 114
Błaganie o mit s. 118
VI. INSPIRACJE MALARSKIE – PIOTR BRUEGEL STARSZY  
Syn malarzy s. 126
Piotr Bruegel Starszy s. 127
Przypowieść o ślepcach s. 130
Pejzaż z szubienicą s. 133
Wojna postu z karnawałem s. 139
Pejzaż zimowy s. 144
Przepowiednia Jana Chrzciciela s. 150
Upadek Ikara s. 154
Malarskość w sieci interakcyjnych powiązań s. 157
VII. MIĘDZY POEZJĄ ŚPIEWANĄ A PIOSENKĄ LITERACKĄ  
Poezja śpiewana: Norwid „tekściarzem” Niemena i Maleńczuka s. 165
Czyja ta „piosenka”? s. 178
Herbert „tekściarzem” Gintrowskiego s. 179
Piosenka literacka s. 185
Odnosimy się do Norwida s. 186
Zbigniewowi Herbertowi s. 195
VIII. SARMATIA CZYLI WEDŁUG GOMBROWICZA NARODU OBRAŻANIE  
Kosmopolak s. 202
Polski – antypolski s. 204
Forma s. 208
Ojczyzna s. 212
Demitologizacja s. 214
IX. JĘZYK POETYCKI PIOSENEK JACKA KACZMARSKIEGO  
Uwagi ogólne s. 219
Między tytułem a gatunkiem s. 224
Organizacja brzmieniowa s. 237
     Komplikacje fonetyczne s. 237
     Powtórzenia s. 248
     Rymy s. 263
Graficzne kształtowanie tekstu s. 271
Ostatni dzwonek – wobec koniunktur s. 277
Warstwa semantyczna s. 279
X. PIOSENKI W TEATRZE, CZYLI GALERIA  
W teatrze s. 283
Konstelacja s. 286
Sceniczna koncepcja s. 287
Dialogowość s. 290
Głos z zaświatów s. 291
WYWIADY  
Spotkanie ze studentami UAM s. 293
Zaśpiewaj Mury, bo na to czekają s. 322
SUPLEMENT: Piosenki Jacka Kaczmarskiego – uporządkowanie według chronologii s. 345
Bibliografia s. 381
Nota bibliograficzna s. 388
Indeks s. 389

Informacje dodatkowe:

Monika Ariadna Siedlecka: "Jacek Kaczmarski w świecie tekstów", Krzysztof Gajda, Poznań 2003 : [recenzja]. - Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 99/1, 267-274 [dostęp on-line w bazie bazHum].