OLO WALICKI I NATALIA CYRZAN
Trójmiejski muzyk, kompozytor i producent muzyczny oraz animatorka kultury na stałe związana z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku. Założyli Fundację Słone Przymorze, żeby wspólnie realizować projekty artystyczne łączące różne dziedziny sztuki, spajające lokalne i ogólnopolskie środowiska artystyczne.

MACIEJ CHODZIŃSKI
Mieszka i pracuje w Warszawie. Zajmuje się malarstwem, grafiką, tworzeniem wideo, obiektów i instalacji. Absolwent Wydziału Grafiki gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (2008) oraz Wydziału Filozofii na Uniwersytecie Gdańskim (2005).
http://chodzinski.blogspot.com

MAKSYMILIAN PODLEŚNY
Urodzony w Zakopanem, ukończył tam liceum plastyczne o profilu lutniczym, obecnie broni dyplom na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Skupia się na zagadnieniach dekonstrukcji, napięciu powierzchniowym, formach naturalnie ukształtowanych, kształtowaniu form za pomocą dźwięku.
http://wl4.pl/project/maksymilian-podlesny/


BYT WZGLĘDNIE ODOSOBNIONY NA FORTEPIAN TOTALNY I WIRTUALNE MASZYNY
Cezary Duchnowski
koncert
Pochodzi z Elbląga. Studiował kompozycję w klasie prof. Leszka Wisłockiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Obecnie wykłada tam m.in. realizację muzyki komputerowej.
Ma w swoim dorobku utwory zarówno kameralne, jak i symfoniczne. Od kilku lat zajmuje się przede wszystkim twórczością elektroakustyczną. Tworzy wraz z Agatą Zubel duet ElettroVoce, realizując projekty na głos i elektronikę. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi, a także innymi artystami, których pasją jest kreowanie muzyki na żywo. Z Pawłem Hendrichem i Sławomirem Kupczakiem powołał grupę Phonos ek Mechanes, która uprawia szczególny rodzaj elektronicznej muzyki improwizowanej – human-electronics, gdzie komputery kontrolowane są akustycznymi instrumentami. Z Marcinem Rupocińskim założył grupę Morphai – formację podejmującą artystyczne inicjatywy o profilu interdyscyplinarnym.

O projekcie
Fortepian, jak każdy skomplikowany mechanizm, budził niegdyś strach i podejrzenia o ingerencję sił nieczystych, nieludzkich. Od czasów Beethovena wszechstronność jego zastosowań sprawiła, że stał się podstawowym instrumentem uzupełniającym w nauczaniu praktycznie każdej dziedziny muzyki. Podobnych cech nabiera współcześnie komputer i zbieżne emocje towarzyszą wdrażaniu go w proces pracy twórczej. Lęk przed nieznanym zawsze budził skrajne emocje. Dzisiaj komputer to nieludzka maszyna, a fortepian to wcielenie wszystkiego, co poetyckie i ludzkie. Czarno-biały instrument nie przestaje jednak inspirować, a próby wyjścia poza jego tradycyjne użycie blisko 70 lat po powstaniu sonat i interludiów Johna Cage’a, ciągle budzą mieszane odczucia. Fortepian i komputer to byty posiadające swój integralny wewnętrzny kształt. Kształt odosobniony, ale ciągle względny.

FLOWER POWER
Anna Zaradny (rośliny, komputer, syntezator, elektronika), Krzysztof Cybulski (elektronika)
koncert
Artystka dźwiękowa i wizualna, kompozytorka, instrumentalistka, współtwórczyni Musica Genera Festival oraz wytwórni Musica Genera. Twórczość Anny Zaradny realizuje się w sztuce dźwiękowej i wizualnej. Będąc kompozytorką i instrumentalistką porusza się w szerokim spektrum od akustycznej muzyki improwizowanej, o minimalistycznym współczesnym idiomie, do złożonej strukturalnie i kompozycyjnie całkowicie elektronicznej, eksperymentalnej formy. Prace o charakterze wizualnym Zaradny tworzy głównie w formie instalacji, obiektu, fotografii i wideo. Artystka posługuje się w nich środkami abstrakcji, mikro obiektami dźwiękowymi i architektonicznymi, światłem i przestrzenią. Prace te cechuje wieloznaczność koncepcji i relacji pomiędzy ideami a medium formy. Ma na swoim koncie muzykę do spektakli teatralnych i projektów multimedialnych. Artystka realizuje projekty na całym świecie.

OLBRZYM I KURDUPEL
Marcin Bożek (gitara basowa), Tomasz Gadecki (saksofon, elektronika)
koncert na preparowany bas akustyczny i preparowany saksofon
▪ projekt wyłoniony w otwartym naborze

MARCIN BOŻEK
Muzyk, improwizator, kompozytor. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach z dyplomem magistra sztuki w zakresie gry na gitarze basowej (2003). Laureat wielu nagród na międzynarodowych konkursach i festiwalach. Etatowy basista Teatru Muzycznego w Gdyni (2005–2015). Od 2007 roku współtworzy polską scenę muzyki improwizowanej, współpracując z muzykami, aktorami, malarzami artystami, tancerzami oraz występując solo.

TOMASZ GADECKI
Saksofonista, który ostatnią dekadę poświęcił muzyce improwizowanej. W swojej twórczości na pierwszym miejscu stawia na kreatywność i poszukiwanie prawdy do ostatniego dźwięku. Współzałożyciel zespołów Olbrzym i kurdupel, Sambar, Band A free, 250 Kg (ćwierć tony), TRC, Helaton. Współpracuje z wieloma muzykami z Polski i ze świata. Autor muzyki do spektakli teatralnych, muzyk sesyjny w wielu projektach, np. Pure Phase Ensemble, Dreadles Lions, Galago, Artur Maćkowiak, Contemporary Noise Sextet, 7FAZ. Współtworzy duet taneczno-muzyczny Acoustic Body z Anną Haracz oraz trójmiejskie Lonker See, uhonorowany nagrodą DOKI 2016. Improwizacja, która jest bardzo ważnym elementem jego twórczości sprawia, że bardzo często pracuje z performerami, malarzami czy poetami i zdecydowanie nie powiedział w tej dziedzinie ostatniego słowa.

O projekcie
Koncert wykonany przy użyciu instrumentów w taki sposób, aby całkowicie pominąć metody wydobycia z nich naturalnych dźwięków. Przy realizacji projektu muzycy wykorzystają bogatą paletę technik rozszerzonych oraz preparacji, przy czym ta ostatnia wykonana będzie także przy użyciu różnych przedmiotów, np. klamerki na strunach gitary basowej lub ustnika od puzonu w połączeniu z saksofonem. Wiele z technik stosowanych przez muzyków będzie wynikiem błędów. Dodatkowym elementem wzbogacającym koncert będzie zastosowanie efektów analogowych w połączeniu z saksofonem, których Tomasz Gadecki używa do tworzenia zupełnie nowych światów dźwiękowych, stanowiących tło dla improwizacji instrumentalnych.

CIAŁO BOTANICZNE
Agata Gregorkiewicz, Aleksandra Konieczna (ruch), Radek Bekieler (muzyka)
performens ruchowo-muzyczny
▪ projekt wyłoniony w otwartym naborze

AGATA GREGORKIEWICZ
Absolwentka paryskiego Uniwersytetu Paris VIII na kierunku tańca i sztuk choreograficznych. Szkoliła się w kierunku tańca współczesnego na wielu warsztatach w Polsce (Bytomska Korporacja Tańca, Cyrkulacje, DadaHub, Studio Matejka, Zawirowania), we Francji (regularna nauka w Studio Harmonic, Canaldanse i Mikadanse w Paryżu) oraz Hiszpanii (Festival Deltebre Dansa). Brała udział w projektach tanecznych zespołu PM Philippe Menard Compagnie w Paryżu. Współpracowała z Maria la Ribot podczas jej projektu PARAdistinguidas w Centrum Pompidou w Paryżu. Tańczyła jedną z głównych ról w spektaklu dla dzieci pt. „Bazile et Zebulon” grupy Compagnie: Cre’art. Uczestniczka programu rezydencyjnego STACJA TANIEC
(Gdańsk), podczas którego przygotowywała swoje pierwsze solo. Adeptka podyplomowego szkolenia Tańca o Charakterze Terapeutycznym przy Polskim Stowarzyszeniu Choreoterapii w Poznaniu. W sezonie 2013/2014 tancerka gdańskiego teatru tańca Kino Variatino. Współautorka spektaklu: SerdUCHA, projektu tanecznego z osobami niesłyszącymi, w trakcie VI Międzynarodowego Festiwalu Tańca w Tarnowie. Prowadząc zajęcia z tańca współczesnego, improwizacji oraz tańca terapeutycznego współpracuje m.in z: Uniwersytetem Gdańskim, Stowarzyszeniem Przedsiębiorczości i Rehabilitacji, Instytutem Kultury Miejskiej, Gdańskim Archipelagiem Kultury, WCK w Wejherowie i Festiwalem Świat Mało Znany.

ALEKSANDRA KONIECZNA
Wieloletnia tancerka i instruktorka w technice jazz, modern, taniec współczesny, salsa i wielu innych form. Uczestniczka regularnych szkoleń i warsztatów szeroko pojętej pracy z ciałem w kraju i za granicą. Tancerka zespołu Bastien’a Nozeran’a Cie Incidence we Francji. Współuczestniczka wielu projektów artystycznych w trakcie pobytu za granicą m.in: Peche capital, company Art’Corps, Web-Project Challenge Dance France, wideoklip dla Moovment2lux, Idryss Ndiaye feat Kelmy „Danse avec moi…”. Po powrocie do kraju współpracowała m.in. z Trójmiejskim Kolektywem Artystycznym biorąc udział w spektaklu „Jasno, czyli ciemno”.

RADEK BEKIELER
Intuicyjny muzyk, multiinstrumentalista, wokalista praktykujący dźwiękowy i tradycyjny masaż tajski. Fascynuje go dźwięk jako pierwotne źródło i jego moc uzdrawiania, improwizacja w muzyce, ruchu, tańcu i sztuce. Od dziesięciu lat mieszka w Danii, w Aarhus, gdzie m.in. studiował muzykę rytmiczną i ruch na Akademii Muzycznej. Współpracuje przy realizacji różnych projektów muzyczno-ruchowych w Polsce i za granicą.

O projekcie
W ciele człowieka, jak i we wszystkich innych żywych organizmach, dochodzi do ciągłych, czasem na pozór niezauważalnych, zmian i zjawisk. Powolny, aczkolwiek nieustający ruch towarzyszy nam w każdym momencie życia. Ciągłe zmiany stanowią bodziec do poszukiwań ruchowych, interpretacji, odnajdywania form, identyfikacji z nimi i ich ponownego porzucania. Ten bezustanny wymiar ruchu stał się inspiracją do stworzenia Ciała botanicznego. W Ciele Botanicznym obserwujemy dwa ciała będące w ciągłym ruchu. Towarzyszymy im, gdy przechodzą od nieograniczonej żadną formą improwizacji, przez określoną strukturę ruchową, do ponownego uwolnienia. Wszystkie te pozornie nieznaczne zmiany zaczynają tworzyć nienarracyjna rzeczywistość, w którą wciągnięty zostaje widz. Bezustanny ruch, w którym trwają tancerki, zestawiony zostaje z jednej strony z surową, industrialną i stałą architekturą ECS, a z drugiej z naturalną, organiczną i zmienną przestrzenią ogrodu zimowego.

KONCERT Z UŻYCIEM INSTRUMENTÓW ELEKTRONICZNYCH I AKUSTYCZNYCH, TAŚMY MAGNETOFONOWEJ ORAZ AMPLIKOWANYCH ZABAWEK
Earth Universal
(Jeff Gburek, Hubert Wińczyk)
▪ projekt wyłoniony w otwartym naborze

JEFF GBUREK
Gitarzysta, artysta dźwiękowy, kompozytor i poszukiwacz piękna sonorystycznego ukrytego w każdym przedmiocie. Zajmuje się improwizacją elektroakustyczną, komponowaniem oraz projektowaniem instalacji dźwiękowych, zarówno w zaciszu studia nagraniowego, jak i na potrzeby rozmaitych kontekstów przestrzennych. Wydał wiele płyt solowych oraz we współpracy z licznym gronem muzycznych partnerów, ostatnia Visitations nagraną z Karoliną Ossowską oraz Respect z Tetuzi Akiyamą. Grywa i na dużych festiwalach, i w małych klubach, a dla wybranych podczas koncertów domowych dla wtajemniczonych. Jest autorem ścieżek dźwiękowych do filmów oraz muzyki żywej dla teatrów tańca i działań performatywnych.

HUBERT WIŃCZYK
Artysta dźwiękowy, performer, improwizator, multi-nie-instrumentalista. Tworzy przedsięwzięcie Urinatorium, w którym zbiera i przetwarza audialne odpady metaboliczne. W pracy muzycznej wykorzystuje alternatywne źródła dźwięku, manipulację skojarzeniami, głos, zabawki, elektronikę, rezonans, skrajnie niskie i skrajnie wysokie częstotliwości. Szczególnie istotne w jego praktyce są nagrania terenowe, wykorzystywane do kompozycji kolaży-utworów, występów na żywo, czy instalacji dźwiękowych. Razem z Moniką Wińczyk działa w duecie performerskim Monster Hurricane Wihajster. Gra w zespołach kakofoNIKT, WW Duo, Revue svazu českých architektů, Earth Universal. Improwizuje w różnych konfiguracjach z muzykami o otwartych uszach i głowach. Udźwiękawiał m.in. spektakl taneczny, słuchowiska radiowe, filmy animowane, park w Żelazowej Woli, grę komputerową. W swojej działalności twórczej eksploruje symbolikę przemiany, opozycje góra/dół oraz makrokosmos w mikrokosmosie.

O projekcie
Earth Universal to duet muzyczny emitujący z ziemi w przestworza rozmaite sygnały organiczne i elektroniczne, by reprezentować tutejsze zróżnicowanie form życia. Muzyka łączy elektro-akustyczną improwizację, przestrzenie miksowanych nagrań terenowych z wyrywającymi się żywiołowymi rytmami w nie-koniecznie-europejskim metrum. Duet tworzą Jeff Gburek i Hubert Wińczyk, którzy przyjaźnią się i współpracują od wielu lat. Pod koniec 2016 roku stworzyli muzykę dla spektaklu teatralnego RE_WOLTA na temat przemocy seksualnej wobec kobiet. Każdy występ duetu to improwizowana przygoda przy użyciu innej selekcji obiektów dźwiękowych i inspiracji.
https://soundcloud.com/earth_universal

SQUARE DANCE – PREPARACJA
Kolektyw Square Dance: Katarzyna Chmielewska, Katarzyna Pastuszak, Ula Zerek, Anna Steller, Magda Jędra, Tatiana Kamieniecka, Aleksandra Śliwińska (ruch), Joanna Duda + Woda: Adam Witkowski, Krzysztof Arszyn Topolski (muzyka)
performens taneczno-muzyczny
▪ projekt wyłoniony w otwartym naborze

O projekcie
Square dance – preparacja to performance taneczno-muzyczny z użyciem preparowanych instrumentów i preparowanych ciał. Projekt jest kontynuacją Square Dance, kolektywnego działania taneczno-performatywnego z muzyką na żywo, które odbyło się w 30 lipca 2017 roku na placu Defilad w ramach Sceny Tańca Studio w Warszawie. Pierwotną ideą działania kolektywu było poszukiwanie relacji tańca i muzyki z monumentalną architekturą Pałacu Kultury i Nauki oraz otaczającego go placu Defilad, z uwzględnieniem znaczenia i funkcji tego miejsca. Polityka konsensusu poprzez negocjacje, dialog, demokratyczne podejmowanie decyzji uwidaczniały się nie tylko w ruchu i brzmieniu, ale także w procesie pracy kolektywu, który z założenia ma być platformą spotkania artystów z różnym podejściem i zainteresowaniami artystycznymi, bez wyłaniania lidera grupy.
Prezentacja Square dance – preparacja w ramach ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL będzie stanowiła rozwinięcie oryginalnej idei obejmując relacje architektura – ruch – natura – dźwięk. W tym kontekście preparację ciał tancerzy i instrumentów motywuje poszukiwanie nowej perspektywy, dającej możliwość stworzenia płaszczyzny dialogu i symbiotycznego zaistnienia przepływowego obiegu. Przyjęta postawa i założenia twórców kolektywu Square dance wpływa także na formę działania, które nie jest sceniczną prezentacją wobec zdystansowanego widza, tylko czasem współistnienia oraz współczucia artystów z odbiorcami we współdzielonej przestrzeni. Takie środowisko wyostrzające zmysły pozwoli na wybrzmienie subtelnych akcji, wyczulenie widza na mikrobodźce płynące z pojawiających się interakcji.

→ powrót do programu