13.08.2015

LITTLE FESTIVAL

festiwal muzyki kreatywnej Gdańsk 2015


terminy | 13–14 sierpnia 2015 / odsłona letnia
                23–24 października 2015 / odsłona jesienna
                www.facebook.com/LittleFestival
miejsca | ECS, pl. Solidarności 1, audytorium (parter)
Teatr Leśny, Gdańsk-Wrzeszcz, ul. Jaśkowa Dolina 45

wstęp | bilety 35 zł (do nabycia przed koncertem)
PIĘTNASTKA
ORIGAMI ARKTIKA (25th Anniverary!)
CASPAR BRÖTZMANN MASSAKER (reaktywacja! – światowa premiera!)
BOHREN UND DER CLUB OF GORE


Idea festiwalu…

Ideą Little Festival jest prezentacja tego, co najbardziej wartościowe w muzyce nietypowej, niepopularnej, niezależnej. Trudno o jednoznaczne nazwanie tego wszystkiego jednym słowem lub nazwą. Dlatego ostatecznie wybór padł na określenie festiwal muzyki kreatywnej - czyli muzyki innej, niezwyczajnej, bardziej twórczej, pomysłowej, innowacyjnej, ambitnej, oryginalnej, artystycznej, a przede wszystkim wyjątkowej, szczerej i emocjonalnej. Takiej, która coś wyraża i przekazuje, a tym samym inspiruje, zmienia świadomość oraz muzyczny świat. Dodatkowo, muzyka ta ma być odpowiednio wkomponowana w najciekawsze miejsca koncertowe Gdańska...

Little Festival ma się wyróżniać na tle innych festiwali nieco odmienną wizją. Ma uciekać od mainstreamu, masowego przekazu, technicznych rewelacji czy idealizowania mnogości artystów oraz scen. Dlatego to mały, przekorny i jedyny w swoim rodzaju festiwal. To intrygujące, parodniowe wydarzenie z udziałem kilku wykonawców, wzajemnie dopasowanych pod kątem swojego dorobku artystycznego oraz zharmonizowanych z pozostałymi artystami i charakterem festiwalu, jak również specyfiką unikalnych przestrzeni koncertów.
Gdańsk wydaje się idealnym miejscem dla tego wydarzenia.


Sierpień…
Podczas letniej odsłony festiwalu wystąpią:

Caspar Brötzmann Massaker

(reaktywacja! – światowa premiera! - nowy skład!)

Lider i gitarzysta tego berlińskiego projektu często porównywany jest do geniuszu Jimi Hendrixa czy Jimmy Page’a z Led Zeppelin, a nawet Edgara Varèse. Ten niesamowity instrumentalista swoim oryginalnym stylem gry na gitarze od początku swojej kariery inspirował rzesze zarówno starych, jak i nowych muzyków, odrzucających ograniczone schematy, stawiających na kreatywną, wyzwoloną ekspresję. Caspar Brötzmann to m.in. gitarowy ulubieniec Diamandy Galas, FM Einheit oraz Blixy Bargelda (obaj z Einstürzende Neubauten), z którymi niejednokrotnie współpracował, a także Michaela Giry (ze Swans), czy choćby muzyków z Sonic Youth.

Caspar Brötzmann na nowo reaktywuje swój projekt, ale z nowymi, ponoć jeszcze lepszymi muzykami: Massimo Pupillo, basistą zespołu ZU, oraz Alexandre Babelem na perkusji. Będzie to światowa premiera, ich pierwszy koncert, specjalnie przygotowany na Little Festival w Gdańsku. Co ciekawe, w 1993 roku Caspar Brötzmann Massaker miał być największą niespodzianką i zaskoczeniem na festiwalu „Energia Sztuki” w Żarnowcu, niedaleko Gdańska, na tle niedokończonej budowy elektrowni atomowej. Niestety, kilkugodzinna próba zespołu Jesus Jones poważnie opóźniła festiwal i Caspar Brötzmann Massaker nie doczekali się swojego występu. Nad ranem wrócili do Berlina.

Wpływu Caspara Brötzmanna na współczesną muzykę gitarową trudno przecenić. Takiej muzyki nie słyszy się na co dzień – w jednym utworze potrafią zdarzyć się minuty ogłuszających ataków dźwiękowych i minuty tak ciche, że usłyszeć można dotknięcia strun o gryf gitary. Psychodeliczne improwizacje łączą się z marszowym, masywnym rockiem, a radykalny minimalizm z barokowymi i misternymi pasażami. Jest tu pierwotność i agresja, niespotykane dźwięki, niesamowite budowanie napięcia. To muzyka intuicyjna, szczera i na swój sposób romantyczna. To czysty, nieskrępowany i uwolniony żywioł. Nie bez powodu Caspar Brötzmann zyskał przydomek Demona Decybeli.

https://www.youtube.com/watch?v=yxW-JTYc_Cs


 

Bohren und der Club of Gore

(Piano Nights)

Niemiecka grupa grająca własny styl slow-motion-jazz, określany też mianem dark-ambient-jazz.
To nie jest zwykła muzyka - to piękno. Bardzo nastrojowa, zaczarowana i kojąca, przy której serce spowalnia rytm, a oczy same zamykają się do snu na jawie. Nadano im przydomek najwolniej grającej kapeli na świecie. Totalnie spowolnione tempo kompozycji, a także posępna atmosfera ambientu stały się wyznacznikiem tego zespołu. Słodycz, jaka wydobywa się z tych kompozycji, wymaga ciemności. Wtedy najpełniej można poczuć przyjemność, która rozlewa się po ciele i umyśle. To mroczna muzyka, która przyciąga, czaruje, usypia, hipnotyzuje. Działa niezwykle kojąco. Już od 22 lat eksperymentują z jazzem w sposób niezwykle oryginalny. Jest to niesłychanie liryczne, zagrane z niezwykłym wyczuciem, wysublimowaniem, z dbałością o szczegóły. Wielki podziw należy się saksofoniście - jego gra pełna jest finezji, a solówki emanują niesłychaną mocą i przekazem. Do tego fortepianowe podkłady, bajkowa nostalgia wibrafonu, ambientowe klawisze i senna sekcja rytmiczna. W sposób niesłychanie wyjątkowy tworzą własne muzyczne wizje i historie, które żyją własnym życiem. Każda kompozycja ma swój urok i można by jeszcze długo rozpisywać się o ich pięknie.

https://www.youtube.com/watch?v=TN4YdsOeRNM
 

Origami Arktika

(25th Anniversary! – 25 lat działalności!)

Norweska formacja zrzeszająca wielu różnych muzyków grających na rozmaitych instrumentach akustycznych, tradycyjnych/folkowych i nowoczesnych. Materiał z ostatniego albumu „Absolut Gehör” został znakomicie oceniony przez krytyków na całym świecie. Muzyka nieprzypadkowo została nagrana w Berlinie - studiu Einstürzende Neubauten. To swoisty hołd ku czci i fascynacji dla niemieckiej muzyki z lat 70-tych i 80-tych, głównie dla kraut-rocka. Muzycy Origami Arktika w sposób mistrzowski tworzą muzyczną powściągliwość, subtelne kompozycje i minimalistyczną atmosferę na bazie rozbudowanego zespołu i bogatego instrumentarium. Muzyka jest niesamowita. Otwiera ogromną przestrzeń i wciąga w swój rytualny wir, jakby w dźwiękową mgłę. Skłania, by zapalić kilka świec, wygodnie usiąść, zamknąć oczy i zatopić w tym pięknym, lecz surowym świecie. Jest w tym jakiś niepokój, nostalgia, mrok, zimno. Niemal pogański rytuał o tradycyjnych korzeniach norweskiego folkloru z energią psychodelicznego rocka. Brzmi niczym medytacyjny soundtrack do starego filmu Bergmana, ciche próbki Klausa Schulze, ceremonia Third Ear Band, zmiękczona sekcja Pink Floyd, senność Godspeed You Black Emperor, atramentowa głębia Coil, eksperymentalny duch Can, Faust i Neu! Muzyka Origami Arktika w pewien sposób nawiązuje do drogi z krainy Briana Eno, lecz jest bardziej złowieszcza.

https://www.youtube.com/watch?v=O1Z5HtElV0I
https://www.youtube.com/watch?v=icjih-r4m3M

Piętnastka

(Piotr Kurek: organy, elektronika oraz Hubert Zemler: instrumenty perkusyjne)

Projekt Piotra Kurka jest jednym z najciekawszych muzycznych zjawisk, jakie pojawiły się na polskiej scenie niezależnej w ostatnich latach. Zespół był szeroko komentowany w polskiej, jak i zagranicznej blogosferze, budząc entuzjastyczne reakcje. Rustykalny minimalizm, elektroniczna psychodelia, autentyzm emocji i rytualistyczne manipulacje, to jedne z kilku skojarzeń, pojawiających się w recenzjach. Formuła Piętnastki została rozwinięta o żywe brzmienie perkusji, co chyba dodało tej muzyce bardziej kraut-rockowego zacięcia, dynamiki i ducha tamtego psychodelicznego nurtu. Zespół zagrał wyśmienite i zaskakujące koncerty na OFF Festival, Rockolektiv czy Unsound. Publiczność była oczarowana, wręcz zahipnotyzowana nasyconymi, transowymi dźwiękami, które z taką łatwością, oryginalnością i pomysłowością kreują muzycy Piętnastki. Sprawdźcie koniecznie!

„…Oczarowały mnie bez reszty te figlarne melodyjki i śmiało mogę powiedzieć, że to
najciekawsza polska płyta jakiej dane mi było posłuchać w ostatnich latach…”

https://www.youtube.com/watch?v=1qiWe_aUShw
https://www.youtube.com/watch?v=-ep1DV_v-7k


Blajwiny

(wystawa)

Na festiwalu pojawią się również blajwiny. Blajwiny to niezwykłe rzeźby, wykonane z najróżniejszych cząstek materii uratowanych od anihilacji - przede wszystkim ze stali i części znalezionych na złomie, choć warto podkreślić, że autorzy słowa "złom" unikają jak ognia.
Blajwiny przypominają fantazyjne, baśniowe postaci, wytwory dziecięcej wyobraźni lub też bohaterów powieści fantastycznych - jakby postindustrialne roboty/nie-roboty z innych światów. Autorami i pomysłodawcami blajwinów są uznany gdański malarz Krzysztof Iwin oraz „fizuk ahator” Mieervug Sveerg. Obaj podkreślają, że blajwin wymyka się wszystkim schematom i definicjom; z przedmiotów teoretycznie niepotrzebnych, martwych, przeznaczonych do utylizacji, tworzą postacie, które w jakiś sposób chcą ożywić, choćby w wyobraźni lub niezniszczalnej idei. Próbują też powrócić do prostoty, harmonii, dziecięcej wrażliwości oraz zdrowego poczucia humoru. W procesie tworzenia blajwina zdecydowanie najważniejsza jest wyobraźnia. Jest ona ważniejsza nawet od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona, a wyobraźnia nie zna granic.

Wystawa będzie wyeksponowana we wszystkich miejscach koncertowych festiwalu. Blajwiny znakomicie wkomponują się w przestrzenie koncertów, muzykę, muzyków i widzów. Będą nam towarzyszyć niczym dobre, magiczne duszki, zamknięte w twardej, cielesnej posturze „robotów”, stworzonych z elementów, które człowiek niegdyś zbudował, a potem wyrzucił.

Zdjęcia blajwinów można zobaczyć na stronie: www.blajwin.pl


LITTLE FESTIVAL – festiwal muzyki kreatywnej - Gdańsk 2015


ORGANIZATOR
undescribable

DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW
Miasta Gdańska
Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej

PARTNERZY
Europejskie Centrum Solidarności
Gdański Archipelag Kultury / Klub Winda

PATRONAT MEDIALNY
trojmiasto.pl, gdansk.pl, M/I kwartalnik muzyczny, Glissando, Noise Magazine, Hard Art,
Top Guitar, Musick Magazine, musicis.pl, Porcys.com, ArtRock.pl, popupmusic.pl, Noweidzieodmorza.com, PituPitu.pl, screenagers.pl, AlterNation.pl, Konkubinat Kultury, Radio Gdańsk, Rock Serwis FM

Październik…
Już wkrótce potwierdzenie wykonawców, miejsc i dat koncertów jesiennej odsłony festiwalu.
Wystąpią: Teho Teardo & Blixa Bargeld (znany z Einstürzende Neubauten, czy Nick Cave & The Bad Seeds), legendarny Faust (dwa różne koncerty + warsztaty), Sam Sveerg. Niewykluczony jest występ Univers Zero lub Cyclobe (muzycy Coil). Szczegóły wkrótce.