NAGRODA MUZEALNA RADY EUROPY 2016

Statuetka „Kobiety z pięknym biustem” i dyplom to potwierdzenie faktu, że ECS zostało uhonorowane prestiżową NAGRODĄ MUZEALNĄ RADY EUROPY 2016. Nagroda przyznawana jest od 1977 roku i jeszcze nigdy w historii nie otrzymała jej placówka z Polski. Rzeźba Joana Miró – od nazwiska twórcy pieszczotliwie nazwana przez nas Mirką – będzie mieszkać w ECS przez rok, po czym trafi do kolejnej uhonorowanej przez Radę Europę instytucji.

Rada Europy, najstarsza instytucja europejska, honoruje NAGRODĄ MUZEALNĄ RADY EUROPY instytucje, których działalność jest szczególnie istotna dla dziedzictwa i tożsamości naszego kontynentu. Konkurencja była duża, a proces wyboru wielostopniowy, m.in. w grudniu 2015 roku ECS odwiedził tajemniczy juror, który poddał miejsce skrupulatnej ocenie: od jakości wystawy, przez walory i funkcjonalności budynku, obsługę gości, realizowane tu projekty. Werdykt jest dla nas wielką radością, zdaniem jury: ECS jest „fascynującym przykładem instytucji kultury działającej na rzecz promocji wolności i solidarności. Wydarzenia, do których się odwołuje i program instytucji, czyni z niej forum współczesnej Europy. Udało się stworzyć z historii związku zawodowego Solidarność silne i poruszające źródło inspiracji dla aktywności i zaangażowania obywatelskiego. Centrum łączy historię z codziennością, tworząc pomost między kulturą a demokracją.
Dwadzieścia pięć lat po upadku Muru Berlińskiego, myśli i postawy zaczynają wznosić nowe mury. Celem Europejskiego Centrum Solidarności jest zapewnienie merytorycznego wsparcia dla organizacji działających na rzecz dobra wspólnego, wolności i praw człowieka”.

„Kobieta z pięknym biustem” (1969) to statuetka autorstwa Joana Miró (1893–1983). Rzeźba powstała metodą wosku traconego, więc jest odlewem. Ten kataloński malarz, rzeźbiarz i ceramik – to artysta, który zyskał światową sławę i uznanie. Przyjaźnił się z Pablo Picassem i surrealistami. Znawcy mówią, że jest jednym z wielkiej trójcy (Gaudí, Miró, Picasso), bez których Barcelona nie byłaby Barceloną. W 1954 roku Miró zdobył nagrodę na Biennale w Wenecji. Na początku lat 60. XX wieku jego wielkość uznały największe muzea na świecie, organizując retrospektywne wystawy jego dzieł.
Jego dekoracje ceramiczne trafiły m.in. do gmachu UNESCO w Paryżu i Uniwersytetu Harwarda.
W 1974 roku Miró stworzył gobelin dla World Trade Center. Dzieło uległo zniszczeniu podczas ataku terrorystycznego 11 września 2001.
W twórczości Miró można znaleźć tropy niemal wszystkich ważnych tendencji w sztuce współczesnej. Na styl Miró składają się radosne, żywe kolory, korespondujące z uproszczonymi formami, kojarzącymi się z rysunkami małego dziecka.

Jak to się stało, że właśnie dzieło Joana Miró jest dowodem na laury NAGRODY MUZEALNEJ RADY EUROPY? Odpowiedź jest prosta – Fundacja Joana Miró, Muzeum Sztuki Współczesnej w Barcelonie, jako pierwsza instytucja otrzymała właśnie w 1977 roku NAGRODĘ MUZEALNĄ RADY EUROPY.

fot. Dawid Linkowski / Archiwum ECS
 

NAGRODY