FILMY JAK CZASY, W KTÓRYCH ŻYJEMY

Dwunasta edycja ALL ABOUT FREEDOM FESTIVAL odbywa się w czasach przeciągania liny. Ci, którzy przeciągną ją ostatecznie na swoją stronę, będą definiować, czym jest wolność i do czego służy. Ale wolność nie należy do nikogo. Program filmowy tegorocznego AAFF kieruje nasze myśli na inne rozumienie słowa „wolność” i jego znaczenia w codziennym życiu. Zaczynamy od dokumentu Dobra zmiana w reż. Konrada Szołajskiego. To pierwsza po 2015 roku filmowa próba przyjrzenia się polskim światom równoległym. Dwie kobiety pokazują nam dwie twarze Polski. Logika ostrej walki politycznej zaciera różnice i subtelności, unieważnia różnorodność poglądów. Podział na czarne i białe jest podziałem totalitarnym bez względu na demokratyczne fasady. Tak jak czasy, w których żyjemy, nasz tegoroczny program jest radykalny, być może szokujący. Będziemy pokazywać odcienie wolności poprzez dramat science fiction High Life w reż. Claire Denis, z Robertem Pattinsonem w roli głównej. Na poły bajka, na poły horror, to Szczęśliwy Lazzaro w reż. Alice Rohrwacher. Groteskę i farsę o wojnie pokaże przyjaciel AAFF Siergiej Łoźnica, w obrazie Donbas nagrodzonym w Cannes. Świetnym rozszerzeniem tej tematyki jest film dokumentalny w reż. Jessiki Gorter Czerwona dusza. Szkolny thriller Ostatni dzwonek, oparty na bestsellerowej powieści L’Heure de la sortie, pokaże nam, jak zawiłe mogą być relacje nauczyciel – niezwykle uzdolnieni uczniowie i do jakich wniosków o naszym świecie mogą dojść uczniowie.
Inny wybitny gość jednej z poprzednich edycji festiwalu, chiński reżyser Zhangke Jia, powraca z filmem Najczystszy jest popiół. Przemijanie i ciągła transformacja to ulubione motywy jego filmów. Tematykę społecznej pozycji kobiety podejmują trzy filmy. Sny wędrownych ptaków w reż. Cristiny Gallego i Ciro Guerry pokazuje życie na prowincji Kolumbii przed nadejściem czasów Pablo Escobara. Plemiona rolnicze żyjące na krańcach cywilizacji zmieniają się w przedsiębiorstwa handlujące marihuaną z gringos. Gubią swoją tożsamość, mity założycielskie świata i w konsekwencji to czas końca ich istnienia. Ayka Siergieja Dworcewoja to dziewięć lat oczekiwany film reżysera po wielkim sukcesie Tulpana. Bohaterką nowego filmu jest emigrantka zarobkowa, która codziennie walczy w Moskwie o przetrwanie i człowieczeństwo. Za kreację Ayki Samal Esljamova otrzymała na festiwalu w Cannes nagrodę za najlepszą rolę kobiecą. Przemoc w stosunku do kobiet, również jako metafora przemocy polityki wobec społeczeństwa, jest tematem filmu Jarona Szaniego Obnażeni, przypominającego nieco Krótki film o miłości Krzysztofa Kieślowskiego, ale idący dalej w swoich konsekwencjach. Przez rok reżyser przygotowywał dwójkę amatorów. Film cały czas trzyma w niepewności i narastającym niepokoju. Działa jak bomba z opóźnionym zapłonem.
Zapraszam Państwa na wszystkie 16 filmów festiwalowych, które opowiedzą o wolności językiem filmowym najwyższej próby. Jury konkursu nagrody AAFF, ufundowanej przez prezydenta miasta Gdańska, 28 października ogłosi zwycięzcę.
Do zobaczenia w Europejskim Centrum Solidarności.

Artur Liebhart
kurator programu filmowego AAFF