Romek, Zbigniew (2010):

Cenzura a nauka historyczna
w Polsce 1944-1970.


Warszawa: Wydawnictwo Neriton; Instytut Historii PAN.
 

 
Książka ukazuje wewnętrzny mechanizm cenzurowania prac naukowych, sięgający od dołu (autocenzura, redakcje wydawnictw i czasopism, władze Polskiej Akademii Nauk), przez władze partyjne (wydziały KC PPR i PZPR), aż po ostatni element systemu kontroli – Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk. Ideologia marksistowska przedstawiona jest jako jedno z ważnych narzędzi ograniczania wolności słowa. Autor nie unika drażliwych kwestii, np. udziału w cenzurowaniu tekstów części środowiska historyków.



SPIS TREŚCI

WSTĘP

Rozdział I: ORGANIZACJA CENZURY
1. Próby zorganizowania demokratycznej cenzury (1944–1945)
2. Metody pracy cenzury
3. Ograniczenia w kontaktach z zagranicą

Rozdział II: MARKSIZM JAKO NARZĘDZIE CENZURY
1. Początki „walki” o marksizm w nauce historycznej – zjazd wrocławski (1948)
2. Zwycięstwo marksizmu w nauce historycznej z uszanowaniem warsztatu badawczego – I Kongres Nauki Polskiej (1951), I Konferencja Metodologiczna Historyków Polskich (1951–1952)
3. Z praktyki stosowania marksizmu na przykładzie cenzuralnych recenzji prac historycznych z lat 1952–1955
4. W poszukiwaniu marksizmu „otwartego” w nauce historycznej – zmiany po październiku 1956 roku

Rozdział III: HISTORIA NA CENZUROWANYM
1. Potyczki o ocenę dziejów II Rzeczypospolitej
2. Cenzurowanie dziejów II wojny światowej: Armia Krajowa i Powstanie Warszawskie 1944
3. Próby unaukowienia historii PRL na przykładzie prac Krystyny Kersten

ZAKOŃCZENIE
ABSTRACT


UWAGA:
Dostępna obszerna recenzja naukowa | Patryk Pleskot: DYSKRETNA SIŁA CENZURY. REFLEKSJE WOKÓŁ KSIĄŻKI ZBIGNIEW A ROMKA "CENZURA A NAUKA HISTORYCZNA W POLSCE 1944-1970"; [w:] "Kwartalnik Historyczny", Rocznik CXVIII, 2011, 2.

Recenzja znajduje się w zasobach Cyfrowego Repozytorium Instytutów Naukowych.  Dostęp wolny.